Den som eier et hus eller en hytte går aldri tom for ting å gjøre. Ved å la andre ta seg av oppussingen, får du mer tid til å være sammen med familien, dyrke fritidsinteresser eller jobbe.

Før brukte vi mye tid for å spare penger. Kun noen årtier tilbake kjørte vi gjerne fra den ene kanten av byen til den andre for å få kjøpt dopapir eller kjøttdeig på tilbud. I dag er situasjonen omvendt: Vi bruker heller penger på å spare tid.

Med tidsklemma som et velkjent begrep, har tid blitt en luksus vi lengter etter. Det er stadig flere ting som skal kjøpes, stelles, vaskes og brukes. Barna skal i organiserte aktiviteter og huset skal vedlikeholdes og pusses opp. Selv skal vi ha tid til å jobbe, trene og koble av sammen.

Veiledning

– Ved å kontakte en malermester som kan veilede og ta ansvar for prosjektet, sparer du deg for mye tid. Samordning mellom ulike håndverkergrupper kan både være utfordrende og ta mye tid, sier Stein Hesstvedt, administrerende direktør i Maler- og byggtapetsermestrenes Landsforbund (MLF).

Hus og hytter innebærer store investeringer og store økonomiske verdier. Og ting som er verdt mye ønsker vi gjerne å ta godt vare på.

– Her ser vi en ny trend, at stadig flere privatpersoner velger å leie inn en faglært håndverker til å pusse opp. En faglært malermester har kompetanse i alt fra å analysere underlaget og velge riktig produkt i system, til riktig utførelse. Det gir en stor merverdi for huseieren, sier Hesstvedt.

Garanti

Ved å få noen andre til å pusse opp for deg får du mer tid å bruke på å jobbe, dyrke hobbyen eller å være sammen med familien. Dessuten får du som huseier en garanti for at oppussingen blir utført på en ordentlig måte, med riktige produkter som gir både det estetiske resultat du ønsker deg og den holdbarheten du betaler for.

LES OGSÅ: 4 gode grunner til å la håndverkeren gjøre jobben

– I MLF garanterer vi for våre medlemmer, slik at huseieren ikke blir sittende med svarteper hvis resultatet ikke står til forventingene. Dette begynner folk å skjønne, og vi har begynt å få en god del kunder som har prøvd ufaglært arbeidskraft og ikke blitt fornøyd. De er blitt lei av at det de trodde skulle være billig, endte som en dyr affære som trakk ut på tiden, sier han.

Artikkelen er hentet fra ifi.no

Tekst: Chera Westman/ifi.no
Foto/Bilde: Robert Walmann ifi.no – Kristian Owren ifi.no
Nordsjø – Beckers